Tuesday, April 8, 2008

Kempen Membersihkan Kelas

Tujahan cahaya matahari pagi menampar di dada bilik darjah itu. Ali, seorang pengawas, dan rakan-rakannya tidak sabar untuk membersihkan kelas mereka. Guru mereka menerangkan kepada mereka apa yang harus dilakukan. Dua orang budak lelaki ditugaskan untuk mengambil air. Mereka pun membawa baldi menuju ke tandas.

Sesampai di depan pintu tandas, dua orang budak lelaki itu pun bercadang untuk bermain air di dalam tandas itu. Dinding dan lantai tandas itu basah. Mereka basah-kuyup. Ali meminta izin guru ke tandas. Ali ternampak dua orang budak lelaki sedang bermain di tandas apabila Ali membuka pintu. Mereka tidak sedar kehadiran Ali. Ali dengan cepat berlari ke kelas untuk memberitahu guru. Mereka dengan cepat berjalan menuju tandas. Guru itu pun membuka pintu tandas dan memanggil dua orang budak itu.

Dua orang budak lelaki itu terkejut apabila guru memanggil nama mereka. Mereka dimarahi oleh guru. Salah seorang daripada budak lelaki itu berasa geram dan ingin membalas dendam kepada Ali. Apabila Ali hendak pulang ke kelas, budak itu menolak Ali. Ali terjatuh dan lututnya luka. Budak itu memberitahu Ali, dia akan mendapat balasan lebih teruk daripada ini. Ali tidak peduli dengan kata-katanya, Dia memberitahu guru tentang hal itu. Budak itu didenda berdiri di belakang kelas sepanjang hari. Namun, budak itu masih tidak puas hati. Dia tetap akan membalas dendam.

No comments: