Monday, February 4, 2008

karangan saya

Cuaca pada hari itu kelihatan panas. Asri sedang menonton cerita kegamarannya. Dia erasa sungguh lapar. Ibunya pula sedang memasak di dapur. Sedang ibu masak, dia sedar bahawa sayuran sudah habis. Dia menyuruh Asri kekedai untuk membeli sayur-sayuran. Ibunya memberi Asri lima dolar.

Asri mengambil duit sebanyak lima dolar itu dan terus pergi ke kedai. Dia berjalan kaki ke sana kerana kedai itu berdekatan dengan rumahnya. Ibu menyuruh Asri untuk membeli sayur kubis kerana sayur itu adalah sayur kegemaran Asri. Bi9la dia tiba dia teus pergi ke gerai Pak Salim untuk membeli sayur kubis. Ibu suka sayuran dari Pak Salim kerena sayur-sayurannya itu sunggguh segar.

Semasa Asri sedang berjalan, dia terdengah suara seorang budak kecil sedang menangis. Dia berjalan ke arah suara itu. Dia ternampak ada seorang budak kecil sedang menagis. Dia bertanya kepada budak itu apakah namanya. Budak kecil itu berkata yang namanya Sally. Asri bertanya Sally kenapa dia menangis. Sally berkaya yang dia sudah sesat dan tidak tahu mana ibu dan bapanya Dia telah mengikuti ibu dan bapanya ke gerai itu. Asri membawa Sally ke pejabat polis. Beberapa minit kemudian mereka sampai di pejabat polis.Asri memberitahu polis itu yang dia terjumpa Sally di gerai Pk Salim. Polisitu bertanya apakah nombor telefon rumahnya.

Polis menelefon ibunya. Beberapa minit kemudian, ibunya sampai. Dia mendukung Sally dan memeluknya. Dia mengucapkan terime kasiah kepada Asri. Asri terus pergi ke gerai Pak Salim untuk membeli sayur kubis. Semasa dia pulang ke rumah, dia memberitahu ibunya apa yang terjadi.Ibunya sungguh bangga terhadap Asri.

No comments: