Thursday, February 7, 2008

Karangan Saya

Haris sedang belajar untuk peperiksaan akhir tahun. Dia inginkan markah yang baik sebab itulah dia belajar bersungguh-sungguh. Semasa Haris sedang belajar, dia terdengar suara ibunya memanggilnya. Ibu Haris menyuruhnya perg ke kadai untuk membeli sabun. Ibu Haris memberinya wang sebanyak lima dolar sahaja.

Tanpa membuang masa, Haris pun mengambil wang itu daripada ibunya dan terus pergi ke NTUC yang berdekatan dengan tempat tinggalnya. Apabila Haris tiba di sana, dia pun mencari sabun yang ibunya gunakan untuk mambasuh baju. Sedang dia mencari sabun, dia ternampak seorang budak perempuan yang sedang menangis.

Haris pun menghampiri budak perempuan itu dan tanya apa yang terjadi tetapi, budak perempuan itu tidak kata apa-apa. Haris berasa simpati terhadap budak itu. Haris pun membawa budak perempuan ityu ke balai pols yang berdekatan. Selepas beberapa minit berjalan, mereka pun sampai ke balai polis. Apabila sampai di balai polis tersebut, Haris berkata kepada polis itu bahawa budak itu sesat di NTUC. Plis pun bertannya kepada budak itu apa nombor ibu bapanya dan budak itu berikan. Selepas beberapa minit, ibu bapanya pun sampai. Mereka mengucapkan terima kasih kepada Haris. Haris pun pergi ke kedai untuk membeli sabun.

No comments: