Sunday, February 10, 2008

Karangan Saya

Jam di dinding menunjukkan jam sembilan pagi. Ashmi baru sahaja bangun daripada tidurnya. Ashmi terus menuju ke bilik mandi. Selepas dia mandi, dia terus hendak bermain bola bersama kawan-kawannya. Sedang dia menuju ke pintu rumah, ibunya memberinya sepuluh dolar. Dia disuruh ke kedai untuk membelu sarapan paginya. Ashmi pun mengambil duit dan melangkah rumah.

Ashmi pun tiba di sebuah pasar yang berdekatan rumahnya. Pada hari itu pula, ada ramai pembeli yang berjalan untuk ke destinasi mereka. Ada pula yang sedang bergaduh bersama penjual kerana ingin menawar harga. Keaadaan di pasar sunggu huru-hara. Apatah lagi, jika ada seseorang yang kehilangan duitnya. Ashmi pun tiba di sebuah kedai makanan apabila dia terdengar suara menangis teresak-esak. Rupa-rupanya, ada seorang budak perempuan. Budak perempuan itu sesat dan tidak tahu di manakah ibu bapanya. Namanya, Musfira. Ashmi pun berasa simpati dan ingin membawanya ke pejabat polis kejiranan.

Ashmi dan Musfira pun tiba ke sebuah pejabat polis lejiranan. Ashmi pun menuju ke kaunter. Dia menyuruh Musfira memberi informasi-informasi yang penting tentangnya. Ashmi pun membawa Musfira ke kaunter itu. Polis itu pun menyuruh Ashmi mengisi sebuah borang mengenai dirinya. Ashmi pun melaporkan apa telah terjadi.

Polis pun membuat panggilan kepada ibubapa Musfirah. Selepas 30 minit, ibu Musfira pun tiba dan mengucapkan terima kasih kepada Ashmi. Musfirah pun memberi Ashmi sebuah pelukan sebelum mereka berpisah. Polis itu menguucapkan terima kasih kerana telah membantu Musfirah. DIamemberi Ashmi lima dolar di atas bantuannya. Ashmi pun pulang dengan muka yang sangat ceria. Dia pun telah memveli makanan untuk dia dan ibunya.

1 comment:

Ur LIFE Is COMPLETE Wen Ur FRENS R Arnd!!! said...

Karangan awak sungguh menarik tetapi ada beberapa kesilapan dalam karangan awak. Seperti perkataan membeli menjadi membelu dan keadaan menjadi keaadan. Ini sahaja. Sekian terima kasih...